Retourbetalen Betaalterminal

Elektronisch betalen, maar dan omgekeerd

Veel ondernemingen hebben te maken met het retourneren van goederen of borg. Om hiervoor contant geld retour te geven, wanneer uw klant de aankoop heeft betaald met bancontact, is niet ideaal.

Retourbetalingen is hetzelfde als een elektronische betaling, maar dan omgekeerd. De ondernemer geeft elektronisch geld terug aan de klant via retourbetalingen. U kiest in het Menu voor optie 2 – Terugbetaling, voert het bedrag in, en de klant stopt de betaalpas in de betaalterminal. Het bedrag wordt teruggestort op de bankrekening die gekoppeld is aan de betaalpas. Dit mag een andere betaalpas zijn dan waarmee het artikel was aangekocht.

Een retourbetaling wordt hetzelfde behandeld als een reguliere transactie en zal de eerstvolgende werkdag worden overgemaakt op uw klant zijn of haar rekeningnummer. Bijvoorbeeld als er op vrijdag een bedrag retour wordt betaald, dan zal deze transactie maandag worden overgemaakt naar uw klant. Voor de volledigheid kunt u uw klant een getekende betaalbon meegeven of, in geval van de SEPAY Mini, stuurt u deze door.

Retourbetaling aanvragen

Aanvragen van retourbetalen

Het aanvragen is vrij eenvoudig. Ga naar uw persoonlijke pagina (Mijn SEPAY), kies voor abonnementen en druk op het icoon van de betaalterminal (waarop u het wilt aanvragen).

Kies voor tabblad “Retourbetalingen” en vul daar uw naam en telefoonnummer in. Wij zullen contact met u zoeken om verdere details te bespreken.

Abonnement

Retourbetalingen is een additioneel abonnement. Hiervoor wordt maandelijks € 2,50 per betaalterminal in rekening gebracht. Een terugbetaling kost € 0,16 per transactie.

Voorwaarden

Er zijn enkele voorwaarden waaraan u dient te voldoen zodat SEPAY retourbetalingen kan activeren. Er gelden hier een aantal criteria voor:

  • U dient minimaal een half jaar omzet via de betaalterminal bij SEPAY gehad te hebben
  • U heeft een onderneming waarbij retourbetalingen logisch is (bijvoorbeeld een kledingzaak of een onderneming in het verhuren van (bouw)apparatuur)
  • Per terminal mag u maximaal € 1.000,- per dag retourbetalingen
  • Iedere dag heeft u voldoende elektronische omzet om retourbetalingen uit te voeren

Retourbetalingen is momenteel alleen beschikbaar op onze nieuwste lijn van betaalterminals, de SEPAY Vast, SEPAY Mobiel en SEPAY Mini.

Voordelen

Retourbetalingen label

Retourbetalingen is de grootste stap richting cashless ondernemen. U heeft geen (grote hoeveelheden aan) contant geld meer te houden. Dit bevorderd de veiligheid voor u en uw medewerkers. Daarnaast is contant geld opnemen of storten duurder dan elektronische betalingen.

Procedure Retourbetalingen

  • Op de betaalterminal kiest u binnen het MENU voor optie 2 – Terugbetaling;
  • U voert uw 5-cijferige beveiligingscode in en bevestigd deze met OK;
  • U voert het terug te betalen bedrag in en drukt op OK;
  • Uw klant stopt zijn betaalpas in de betaalterminal of maakt gebruik van een contactloze (terug)betaling;
  • De terugbetaling wordt in werking gezet en geeft een akkoord (en bon) bij een geslaagde terugbetaling;
  • U kunt ter bevestiging een ondertekende bon meegeven aan uw klant;
  • De terugbetaling zal de volgende werkdag over worden gemaakt naar uw klant.

Foutmelding

Mocht de betaalterminal een foutmelding geven tijdens het retourbetalingen, kunt u het gerust nogmaals proberen. Mocht de terugbetaling na drie keer proberen niet slagen, probeer dan een andere methode van een terugbetaling.

Wanneer een terugbetaling niet slaagt, wordt er ook geen retourbon geprint. De betaalterminal drukt alleen een retourbon af wanneer de transactie geslaagd is.

Uw klant geeft aan het retourbedrag nog niet te hebben ontvangen?

  • Bekijk uw transactie-overzicht binnen ‘Mijn SEPAY’ en zoek naar de desbetreffende transactie
  • Het bedrag zou de volgende werkdag moeten zijn bijgeschreven, indien deze periode al verlopen is vraag u uw klant om de ondertekende retourbon.
  • Bekijk samen met de klant op welk IBAN rekening het retourbedrag zou moeten zijn bijgeschreven
  • Indien er twee werkdagen zijn verstreken na de transactie, neem contact op met SEPAY om de status verder te onderzoeken

Is retourbetalen altijd mogelijk?

Retourbetalingen is mogelijk indien de ondernemer deze service heeft aangevraagd bij SEPAY én de betaalterminal dit ondersteund. Er gelden wel enkele voorwaarden aan retourbetalingen.

Een van de voorwaarden is dat de aankoop een bank- of creditcard of contactloos (zowel met smartphone als bankpas) heeft betaald. De klant dient de bon of een ander bewijs van betaling, kunnen overleggen.

Andere betalingen, zoals contant of met tegoedvouchers, giftcards en betalingen op internet (behalve creditcardbetaling) zijn uitgesloten voor retourbetalingen. De ondernemer bepaald via welke betaalmiddel uw klant zijn of haar geld terug krijgt.